新CRが出ましたので、Update Bulletin の続きをお届けします。

原文:
http://www.wizards.com/magic/magazine/article.aspx?x=mtg/daily/feature/35b&page=5

この記事は上の原文を元にしていますが、ざっくり訳と私的注釈がふんだんに入っていますので、
「英語記事の和訳版」とは言えないシロモノになっています。ご承知おき下さい。

新しいCRの日本語版は、MJMJ.infoにてそのうち公開されると思います。


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CompRules Changes
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104.1b

CR310.2aの変更に伴い、例示されている文章が変更になった。
「(パワーの値が負の場合)戦闘ダメージを与え無い」から、「0ダメージを割り振る」となった。

CR本文の変更は無い。

#筆者注)mjmj.infoにある 5.6.3.0版では、CR104.1bのExampleが訳されていません。抜け?

 
217.1c

この項目には、領域間を移動したオブジェクトが前の記憶を失うことについて書かれている。
ここには5つの例外が記されていたが、現在は2つ増えて7つになった。以下にその7つを書き出す。

 1)スタックに積まれているアーティファクト呪文、クリーチャー呪文、エンチャント呪文、
  プレインズウォーカー呪文の特性を変更する、呪文や起動型能力、誘発型能力による効果は、
  その呪文によって生成されるパーマネントにも適用され続ける。

 2)スタックに積まれているアーティファクト呪文、クリーチャー呪文、エンチャント呪文、
  プレインズウォーカー呪文からのダメージに適用される軽減効果は、
  その呪文によって生成されるパーマネントにも適用される。(旧CRの4番目の例外)

 3)パーマネントの能力が、そのパーマネントがプレイされた時の情報を参照する場合、
  それが呪文としてプレイされてパーマネントになったときの情報を参照する。(新規)

 4)オブジェクトがある領域から他の領域に移動することによって誘発する能力(例えば、「《怨恨》
  が場から墓地に置かれたとき」など)は、新しい領域に存在するそのオブジェクトを見つける
  ことができる。(旧CRの2番目の例外)

 5)エンチャントされているパーマネントが場を離れたことによって誘発するオーラの能力は、
  動いた先にあるそのパーマネントと、状況起因効果のチェック後にオーナーの墓地に置かれた
  そのオーラ自身を見つけることができる。(旧CRの3番目の例外)

 6)ある効果が、土地でないカードをプレイすることを許可する場合、そのカードがプレイされて
  スタック領域に移動し、新しいオブジェクトになったとしても、(プレイすることを許可した)
  能力はそれに適用され続ける。(新規。《埋め合わせ》や《死者の王、ドラルヌ》を参照)

 7)フェイズ・アウトあるいはフェイズ・インしたパーマネントは、その元の状態を覚えている。
  (旧CRの5番目の例外)



新)
217.1c.
An object that moves from one zone to another becomes a new object with no memory of,
or relation to, its previous existence. There are seven exceptions to this rule:
(1) Effects from spells, activated abilities, and triggered abilities that change the characteristics of an artifact, creature, enchantment, or planeswalker spell on the stack continue to apply to the permanent that spell becomes.
(2) Prevention effects that apply to damage from an artifact, creature, enchantment, or planeswalker spell on the stack will continue to apply to damage from the permanent that spell becomes.
(3) Abilities of a permanent that require information about choices made when that permanent was played use information about the spell that became that permanent.
(4) Abilities that trigger when an object moves from one zone to another (for example, "When Rancor is put into a graveyard from play") can find the new object that it became in the zone it moved to when the ability triggered.
(5) Abilities of Auras that trigger when the enchanted permanent leaves play can find the new object that permanent became in the zone it moved to; they can also find the new object the Aura became in its owner’s graveyard after state-based effects have been checked.
(6) If an effect grants a nonland card an ability that allows it to be played, that ability will continue to apply to the new object that card became after it moved to the stack as a result of being played this way.
(7) Permanents that phase out or in "remember" their earlier states. See rule 217.8c.


310.2a

パワーが0以下のクリーチャーは戦闘ダメージを割り振らない。
とあるが、これは310.5と合わせると奇妙なことになる。

先制攻撃をもっていてパワーが0以下のクリーチャーを考えよう。
第1戦闘ダメージステップにおいて、このクリーチャーはダメージを割り振らない。
と、すると、このクリーチャーは先制攻撃をもっているにもかかわらず、
第2戦闘ダメージステップまでにパワーが正の値になれば、ダメージを割り振ることができるのだ。
(第1戦闘ダメージステップでは、このクリーチャーが戦闘ダメージを割り振っていないため)

これは意図していない挙動なので、パワーが0以下のクリーチャーは「0ダメージを割り振る」ようになった。


旧)
Each attacking creature and each blocking creature will assign combat damage equal to its power. Creatures that would assign 0 or less damage this way don’t assign combat damage at all.

新)
Each attacking creature and each blocking creature will assign combat damage equal to its power. Creatures with power less than 0 assign 0 combat damage.


310.2e

オラクル・テンプレートの変更により、この項目は削除された。


409.1c, 1d

項目が逆順になった。

旧CRで示された順番だと、最初に通常の対象を選択し、その後にキッカー能力などで指示された
『追加』の対象を選択するようになっている。でも実はそうではない。
全ての対象は同時に選択される必要がある。

そのため、CR409.1dの文章は適宜言葉が差し替えられ、CR409.1cとなった。
CR409.1cの文章は「対象になったとき~」といった誘発型能力を補完する一文が加えられ、
CR409.1dとなった。


旧)409.1d.

If the spell or ability targets one or more targets only if an alternative, additional, or special cost (such as a buyback or kicker cost) is paid for it, or if a particular mode is chosen for it, its controller chooses those targets only if he or she announced the intention to pay that cost or chose that mode. Otherwise, the spell or ability is played as though it did not have those targets.

新)409.1c.

The player checks whether the spell or ability targets one or more targets only if an alternative, additional, or special cost (such as a buyback or kicker cost) is paid for it, or if a particular mode is chosen for it. Its controller will need to choose those targets only if he or she announced the intention to pay that cost or chose that mode; otherwise, the spell or ability is played as though it did not have those targets. All of a spell or ability’s targets are chosen at the same time.


409.1e

対象をとってないオブジェクトやプレイヤーに、何かを「割り振る」ことは無くなった。
(→see 《液状の火/Liquid Fire》)
これにより、対象をとってない場合についての文章を削除した。


旧)
If the spell or ability requires the player to divide or distribute an effect (such as damage or counters) among one or more targets, or any number of untargeted objects or players, the player announces the division. Each of these targets, objects, or players must receive at least one of whatever is being divided.

新)
If the spell or ability requires the player to divide or distribute an effect (such as damage or counters) among one or more targets, the player announces the division. Each of these targets must receive at least one of whatever is being divided.


410.10c

「いずれかの領域」から特定の領域にカードが置かれることに対して誘発する誘発型能力は、
「場を離れた時の能力」としては扱わない。たとえそのカードが場領域から特定の領域に移動したとしても、やはり扱わない。

という一文が加えられた。

#筆者注)上記文が無い場合、どのような都合の悪い事がおきるのか、具体的な例が思いつきません。
#《たい肥/Compost》とかでありそうなんですが。Rule-Monger諸氏のお知恵を拝借したく。


新)
Leaves-play abilities trigger when a permanent leaves the in-play zone. These are written as, but aren’t limited to, "When [this object] leaves play, . . ." or "Whenever [something] is put into a graveyard from play, . . . ." An ability that attempts to do something to the card that left play checks for it only in the first zone that it went to. An ability that triggers when a card is put into a certain zone "from anywhere" is never treated as a leaves-play ability, even if an object is put into that zone from play.



410.10d

通常、誘発型能力が誘発するかどうかは、イベントが起こった直後にあるオブジェクトについて判断する。
が、「場から離れたとき」等に誘発する場合は、ゲームの過去の状態を参照する必要がある。
このことについて書かれているのが CR410.10d であるが、今回は2つの変更が加えられた。

1)「オブジェクトが公開領域から手札やライブラリーに移動したとき」という文章が拡張され、
 「全てのプレイヤーが見れるオブジェクトが手札やライブラリーに移動したとき」となった。
 具体的な例は《太陽と月の輪/Wheel of Sun and Moon》などがある。

2)装備品が「はずされた/Unattached」状態になった場合に誘発することも明記された。
 具体的な例は《融合する武具/Grafted Wargear》などがある。



旧)
... Abilities that trigger specifically when an object leaves play, when an object is put into a hand or library from a public zone, or when a player loses control of an object will trigger based on their existence, and the appearance of objects, prior to the event rather than afterward.

新)
... Leaves-play abilities, abilities that trigger when an object that all players can see is put into a hand or library, abilities that trigger specifically when an object becomes unattached, and abilities that trigger when a player loses control of an object will trigger based on their existence, and the appearance of objects, prior to the event rather than afterward.


410.10f

オーラが、そのエンチャントしているパーマネントが場を離れたときに誘発する誘発型能力をもつ
場合、その誘発型能力は、領域を移動した新しいオブジェクトを探すことができる、と明記された。


新)
Some Auras have triggered abilities that trigger on the enchanted permanent leaving play. These triggered abilities can find the new object that permanent card became in the zone it moved to; they can also find the new object the Aura card became in its owner’s graveyard after state-based effects have been checked. See rule 217.1c.


418.3c

ここで言う変数とは、「X」のことを指すので、それを追加した。

420.5q

場にサブタイプの同一なプレインズウォーカーが複数ある場合、それらは状況起因効果によって
墓地に置かれるが、このルールを「レジェンド・ルール」や「ワールド・ルール」と同様に、
「プレインズウォーカー・ユニーク・ルール」と命名した。

単に「プレインズウォーカー・ルール」と呼ばないのは、プレインズウォーカー独自のルールが
大量にあるので、それらと混同させないようにするためである。


新)
If two or more planeswalkers that share a planeswalker type are in play, all are put into their owners’ graveyards. This is called the "planeswalker uniqueness rule."


502.7g, 7h

複数の性質をプロテクションに持つ場合、"protection from [A] and from [B]" と書かれる。
これは、2つのプロテクションを持っていると見なされるので、"protection from [A]"
という能力を失った場合、"protection from [B]" は残り続ける。

また、"protection from all [characteristic]" という場合も同様に、全ての[characteristic]
についてのプロテクション能力を複数持っていると見なされる。

例)
《静月の騎兵/Stillmoon Cavalier》に対し、《セファリッドの密告者/Cephalid Snitch》の
能力を使用した場合、《静月の騎兵》はプロテクション(白)を持ち続ける。

例2)
《玉虫色の天使/Iridescent Angel》に対し、無色になった《セファリッドの密告者》の
能力を使用した場合、《玉虫色の天使》は、プロテクション(白)、プロテクション(青)、
プロテクション(赤)、プロテクション(緑)を持ち続ける。

#筆者注)
#日本語版だと、『プロテクション(黒)、プロテクション(白)』といった表記になっているので
#英文で書かれたようなややこしいことは起こりません。


新)502.7g.
"Protection from [quality A] and from [quality B]" is shorthand for "protection from [quality A]" and "protection from [quality B]"; it behaves as two separate protection abilities. If an effect causes an object with such an ability to lose protection from [quality A], for example, that object would still have protection from [quality B].

新)502.7h.
"Protection from all [characteristic]" is shorthand for "protection from [quality A]," "protection from [quality B]," and so on for each possible quality the listed characteristic could have; it behaves as multiple separate protection abilities. If an effect causes an object with such an ability to lose protection from [quality A], for example, that object would still have protection from [quality B], [quality C], and so on.


502.18c

サイクリングしたときに誘発するカードについて書かれているが、それらは墓地から誘発すると
表記されていた。が、これは「サイクリング後、どの領域からでも誘発する」と改められた。

これにより、サイクリング後に置換効果によって墓地ではなくどこか別の領域
(《太陽と月の輪/Wheel of Sun and Moon》や《虚空の力線/Leyline of the Void》)
に行ったとしても、サイクリングしたときの誘発型能力は誘発するようになった。


新)
Some cards with cycling have abilities that trigger when they’re cycled. "When you cycle [this card]" means "When you discard [this card] to pay a cycling cost." These abilities trigger from whatever zone the card winds up in after it’s cycled.


502.75

秘匿能力で裏向きに取り除かれたカードは、その秘匿能力を持つ土地をコントロールしていた
プレイヤーが見ることができ、その秘匿能力を持つ土地自体が場を離れても、その表を見ることができた。
しかし、旧CRのままだと、いくつかの矛盾を抱え持つようになっているので、これを修正するべく
取り除かれたカードが能力を持つようにした。

#筆者注)
#ローウィンFAQにある「秘匿を持つ土地が場を離れたら、誰も取り除かれたカードを見ること
#ができなくなる。」は、とうの昔に間違いだと指摘されている。
#まあ、FAQの更新はリリース時にしか行われないので、間違っていても仕方ないのだけれど。


新)
Hideaway represents a static ability and a triggered ability. "Hideaway" means "This permanent comes into play tapped" and "When this permanent comes into play, look at the top four cards of your library. Remove one of them from the game face down and put the rest on the bottom of your library in any order. The removed card gains ’Any player who has controlled the permanent that removed this card from the game may look at this card in the removed-from-the-game zone.’"


502.85

続唱/Cascade が追加されました。

600.4g

多人数戦におけるアンティの扱いが不明瞭だったので、項目が追加された。
アンティ領域にあるカードは、プレイヤーが敗北してもゲームから移動しない。


新)600.4g.
When a player leaves the game, objects that player owns in the ante zone do not leave the game. This is an exception to rule 600.4a. See rule 217.9, "Ante."


601.14

「プレインズウォーカー・ユニーク・ルール」が、影響範囲内でその効果を及ぼすことが明記された。
既にある 601.14 は 601.15 へ、601.15 は 601.16 と番号がふり直された。


新)601.14.
The "planeswalker uniqueness rule" (see rule 420.5q) applies to a planeswalker only if other planeswalkers with the same planeswalker type are within its controller’s range of influence.


以下、用語集が直されていますが、すべて軽微もしくは上記CR変更に即したものになっています。

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そんなところで。


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