5月1日付けで総合ルール(Comprehensive Rules)が更新されています。

 http://www.wizards.com/default.asp?x=magic/rules

更新の要点は以下のサイトを参照してください。

 http://www.wizards.com/default.asp?x=mtgcom/feature/453a
 http://mtg.takaratomy.co.jp/others/column/yonemura/20080425/index.html

今回は旧版と新版の原文を引用し、変更された箇所を解説していきます。
引用部分が中途半端な場合もありますが、記事文章を短くするためですので
あらかじめご了承ください。

104.1b
旧)unless that effect sets a creature’s power or toughness, changes a creature’s
power or toughness, or sets a player’s life total.

新)unless that effect sets a player’s life total to a specific value, sets a creature’s
power or toughness to a specific value, or otherwise modifies a creature’s
power or toughness.


104.1b の語句が多少変わりましたが、本質的には変わっていません。

 
104.3
新)... the monocolored hybrid symbols {2/W}, {2/U}, {2/B}, {2/R}, and {2/G}; ...

104.3f
旧)Each of the hybrid mana symbols represents a cost that can be paid with
one of two colors: {W/U} in a cost can be paid with either white or blue mana,
{W/B} white or black, ...

新)Each of the hybrid mana symbols represents a cost that can be paid in
one of two ways, as represented by the two halves of the hybrid mana symbol.
A hybrid symbol such as {W/U} be paid with either white or blue mana, and
a monocolored hybrid symbol such as {2/B} can be paid with either one black
mana or two mana of any color of, or colorless, mana. A hybrid mana symbol
is all of its component colors.


104.3, 104.3f に、単色混成マナについての文章が追記されました。

104.3g
旧)If an effect would add one mana represented by a hybrid mana symbol to a
player’s mana pool, that player chooses either of that symbol’s colors and
adds one mana of that color to his or her mana pool.

新)If an effect would add mana represented by a hybrid mana symbol to a
player’s mana pool, that player chooses one half of that symbol. If a colored
half is chosen, one mana of that color is added to that player’s mana pool.
If a colorless half is chosen, an amount of colorless mana represented by
that half’s number is added to that player’s mana pool.



104.3gでは混成マナ・シンボルで示されるマナをマナ・プールに加えるように指定された場合の
処理が書かれています。《精霊の共鳴/Elemental Resonance》が良い例ですね。

{2/R}というマナがマナ・プールに加えられる場合には、
{2}か{R}のどちらかを選んで加えることになります。

104.3h
新)If a cost would be reduced by an amount of mana represented by a hybrid
mana symbol, the player paying that cost chooses one half of that symbol at
the time the cost reduction is applied (see rule 409.1f). If a colored half
is chosen, the cost is reduced by one mana of that color (or, if the cost
can’t be reduced by one mana of that color, the cost is reduced by one
generic mana). If a colorless half is chosen, the cost is reduced by an
amount of generic mana equal to that half’s number.


104.3hが新規に追加されました。混成マナ・シンボルでのコストの増減に関して書かれています。
内容はシャドウムーアFAQに書かれていたものと同じです。

旧104.3h は、新104.3i へと移動しました。

104.5.
新)The untap symbol is {Q}. The untap symbol in an activation cost means
"Untap this permanent." A permanent that’s already untapped can’t be untapped
again to pay the cost. Creatures that haven’t been under a player’s control
continuously since the beginning of his or her most recent turn can’t use
any ability with the untap symbol in the cost. See rule 212.3f.


104.5 が新規に追加されました。アンタップ・シンボルについて書かれています。
内容はシャドウムーアFAQに書かれていたものと同じです。

旧104.5, 104.6, 104.7 は、新104.6, 104.7, 104.8 へ移動しました。

203.2e
旧)An object with one or more hybrid mana symbols in its mana cost is
each of the colors of that mana symbol, in addition to...

新)An object with one or more hybrid mana symbols in its mana cost is
all of the colors of those mana symbols, in addition to...


203.2e は、より明瞭になるように語句が選ばれました。内容については変わっていません。

203.3c
新)When calculating the converted mana cost of an object with a hybrid
mana symbol in its mana cost, use the largest component of each hybrid symbol.


203.3c が新規に追加されました。混成マナ・シンボルが入った場合での「点数で見た
マナ・コスト」は、その最も大きい値を採用します。

208.2
旧)Some creature cards have power and/or toughness represented by a *
instead of a number. The object has a characteristic-defining ability that
sets its power and/or toughness according to some stated condition.
This ability functions in all zones. ...

新) ... power and/or toughness according to some stated condition.
This ability functions everywhere, even outside the game.


208.2 は特性定義能力で示される「*」の値について書かれています。
全ての領域(=ゲーム内)ではなく、ゲームの外部についてもこれらの能力は機能します。
詳しくは後述する「特性定義能力」を参照のこと。

例を挙げると、サイドボードにある《タルモゴイフ/Tarmogoyf》のP/Tの値は、
ゲームの状態によって変化します。(墓地にあるカードのタイプ数をカウントするので)

212.3g
新)Damage dealt to a creature stays on that creature. If the total accumulated
damage on that creature is equal to or greater than its toughness, that creature
has been dealt lethal damage and is destroyed as a state-based effect (see rule 420.5c). All damage on a creature is removed when it regenerates (see rule 501.5, "Regenerate")
and during the cleanup step (see rule 314.2).


212.3g が新規に追加されました。内容はクリーチャーへのダメージの累積に関することで、
シャドウムーアFAQですでに公開されたものと同様です。

旧212.3g は、新 212.3h へ移動しました。

215.4a.
新)If a cost or effect allows a player to pay life in a Two-Headed Giant game,
the player may do so only if his or her team’s life total is equal to or greater
than the amount of the payment. If a player pays life, the payment is subtracted
from his or her team’s life total.


215.4a が新規に追加されました。双頭巨人戦でライフを支払う場合、チームの共有ライフ
を超えない点数ならば、支払えます。(半分切り上げで示される個人のライフではない)

215.7.
新)If an effect says that a player can’t gain life, that player can’t exchange
life totals with a player who has a higher life total; in that case, the exchange
won’t happen. In addition, a cost that involves having that player gain life
can’t be paid, and a replacement effect that would replace a life gain event
affecting that player won’t do anything.


215.7 が新規に追加されました。《恒久の拷問/Everlasting Torment》を始めとする
「プレイヤーはライフを得られない。」という処理について書かれています。

 ・あるプレイヤーのライフの総量が増える「ライフの交換」は起こらない。
 ・「プレイヤーがライフを得る」ことによって支払うコストは、支払うことができない。
 ・「ライフを得る」ことによる置換効果は起こらない。(ライフを得ないので)

402.8a
旧)Characteristic-defining abilities function in all zones.

新)Characteristic-defining abilities function everywhere, even outside the game.


402.8a は特性定義能力の影響する範囲について書かれています。
今回の変更で、特性定義能力はゲーム内(の各領域)のみならず、ゲームの外部でも機能する
ことになりました。

一時期に話題になりましたが、サイドボード内の《ギルド渡りの急使/Transguild Courier》は
この変更で多色となり、めでたく《きらめく願い/Glittering Wish》で引っ張ってこれます。

409.1b
新)... If a cost includes hybrid mana symbols in its cost, the player announces
the nonhybrid equivalent cost he or she intends to pay.
...


409.1bの段階において、混成マナ・シンボルそれぞれに対して、どちらのマナで支払うかを
宣言することが追加されました。


旧409.1e)If the spell or ability affects several targets in different ways, the
player announces how it will affect each target.
...

新409.1c)If the spell or ability requires any targets, the player first announces
how many targets he or she will choose (if the spell or ability has a variable
number of targets), then announces his or her choice of an appropriate player,
object, or zone for each of those targets.
...


旧409.1eに書かれていた内容が新409.1cに移動しました。ある呪文が複数の対象をもち、
それに関して異なる効果を及ぼす場合、どの対象にどの効果を及ぼすかを決定しなくては
いけません。(この変更は、実際のゲームにはあまり影響はありません)

409.2
旧)Some spells and abilities specify that one of their controller’s opponents
does something the controller would normally do while it’s being played,
such as choose a mode, choose targets, or choose how the spell or ability will
affect its targets.


新)Some spells and abilities specify that one of their controller’s opponents
does something the controller would normally do while it’s being played,
such as choose a mode or choose targets.


409.2 では、対戦相手が「プレイ時に呪文や能力がその対象にどう影響するか」を、
選ぶことがなくなりました。《バリンの悪意/Barrin’s Spite》のオラクルも参照してください。

#わかりづらい・・・

410.10d
新)Abilities that trigger specifically when an object leaves play, when an object
is put into a hand or library from a public zone, or ...


410.10dは誘発条件を満たしたかどうかのチェックについて書かれています。
手札やライブラリーに移動したオブジェクトによって誘発条件をチェックするためには、
そのオブジェクトは(手札やライブラリーに移動する前に)公開情報でなければなりません。
なので、この語句が追加されました。

419.7e
新)Some prevention effects also include a replacement effect that refers to what
was prevented. The prevention happens at the time the original event would have
happened; the replacement happens immediately afterward.


419.7e が新規に追加されました。軽減効果と置換効果の作用が明瞭化されています。

#参照記事のほうでは 419.9cの変更となっていますが、実際に更新された項目番号は
#419.9c ではなく、419.7e です。置換・軽減効果の相互作用ではなく、
#単に軽減効果の内容ということですね。

423.3
新)If there are no cards in a player’s library and an effect offers that player
the choice to draw a card, that player can choose to do so. However, if an effect
says that a player can’t draw cards and another effect offers that player the
choice to draw a card, that player can’t choose to do so.



423.3 はライブラリーが空のときにカードを引くように指示された場合の処理が示されています。
今回の更新で「カードを引くことができない」効果を受けている場合の処理も示されました。

423.7.
新)Some replacement effects result in multiple card draws. In such a case, any
parts of the original event that haven’t been replaced by the effect occur first,
then the card draws happen one at a time.


423.7 が新規に追加されました。
この項目については、《思考の反射/Thought Reflection》がよい例です。

用語集「マナ/Mana」
新)... The type of mana a permanent "could produce" at any time includes any
type of mana that an ability of that permanent could generate if it were to
resolve at that time, taking into account any applicable replacement effects
in any possible order. Ignore whether any costs of the ability could be paid.
If no type of mana can be defined this way, there’s no type of mana that that
permanent could produce. To tap a permanent for mana is to play an activated
ability of that permanent that includes the {T} symbol in its cost and produces
mana as part of its effect.


「生み出すことのできる」マナのタイプを判断する文章がより詳しくなりました。
《反射池/Reflecting Pool》の挙動の助けになるかと。

 
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以下は変更点が小さいので原文を引用しません。

序文 :旧)booklet → 新)document に変更。昔は書籍で配布していたときのなごり。
212.3f :アンタップ・シンボルに関して追加されました。
216.1 :旧)whomever → 新)whoever に変更。英文法的な間違いの修正。
403.4 :アンタップ・シンボルに関して追加されました。
405.2 :特性定義能力がゲーム外でも機能することが追記されました。
409.1f :409.1bとの相互参照が追加された。
502.5b :速攻について、アンタップ・シンボルにも影響することが追記されました。
502.73a:多相能力はゲーム外でも影響する特性定義能力である。
502.78 :共謀/Conspire の追加。
502.79 :頑強/Persist の追加。
502.80 :萎縮/Wither の追加。
600.4b, 600.4c :多人数戦で、ゲームから離れるプレイヤーがコントロールしていた
        オブジェクトの処理が簡略化された。
605.4, 607.5, 608.6, 609.5:多人数戦でのゲームの勝ちと負けは、601.15節を参照する。

用語集「能力語/Ability Word」:一覧が追加された。

  "魂力/Channel", "壮大/grandeur", "暴勇/hellbent", "族系/kinship",
  "光輝/radiance", "掃引/sweep", "スレッショルド/threshold"

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クリーチャータイプの更新:

絶滅: 無し
新規: 無し

・・・シャドウムーアでの絶滅も新規生物もいないようで。

カカシ(Scarecrow)? きちんと過去にいますよ。
《Scarecrow》(ザ・ダーク)と、《わら人形の兵士/Straw Soldiers》(ポータル三国志)が。

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そんなところで。

コメント

nophoto
*ぱお*
2008年5月8日20:35

 《Scarecrow》は元アーティファクト・クリーチャー(クリーチャー・タイプなし)、《わら人形の兵士/Straw Soldiers》[PTK]は元兵士ですがw
 実は去年の9月更新でひっそり変わってたのだった。

 ……さてCR私訳の更新版仕上げようっと。

WaterForest
WaterForest
2008年5月8日20:54

《藁のゴーレム/Straw Golem(WTH)》がカカシぢゃないのが納得できませんw

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